وبلاگ تخصصی فرش دست بافت

فرش،اتاق فکر فرش،مقاله و...( هرگونه کپی برداری بدون ذکر نویسنده و نام وبلاگ پیگردقانونی ندارد . لطفا منبع را ذکر کنید )

وبلاگ تخصصی فرش دست بافت

فرش،اتاق فکر فرش،مقاله و...( هرگونه کپی برداری بدون ذکر نویسنده و نام وبلاگ پیگردقانونی ندارد . لطفا منبع را ذکر کنید )

نقوش فرش ایران(قسمت ۹ ) تلفیقی،عشایری،هندسی+ تحلیل برنقوش



گروه 17-طرحهای هندسی
همانگونه که از نام طرحهای این گروه پیداست ، کلیه نقوش این گروه به صورت هندسی و با استفاده از خطوط زاویه‌دار به وجود می‌آیند . مهمترین انواع طرحهای هندسی عبارتند از : هندسی کف ساده ، هندسی جوشقان ، هندسی خاتم شیراز ، هندسی لچک و ترنج و هندسی قابی .

گروه 18-طرحهای ایلی و عشایری
این طرحها عموماً توسط عشایر ایران بافته می‌شوند و اغلب نگاره‌ها و تزیینات طرح ملهم از ذهن قالیبافان است . در این طرحها قرینه بودن چندان معنا ندارد و حتی همین ویژگی و سادگی نقوش از عوامل اصلی زیبایی طرحهای این گروه است طرحهای فرش عشایر قشقایی ، شاهسون ، بلوچ و … در این گروه جای می‌گیرند .


گروه 19-طرحهای تلفیقی
طرحهای این گروه به مرور زمان و با ادغام شدن طرحهای مختلف بوجود آمده است و دهها و بلکه صدها نوع از آن را می‌توان در میان مناطق مختلف ایران مشاهده کرد . برخی از طرحهای تلفیقی به جهت تلفیق زیبا و صحیح نقوش مختلف از جذابیت بالایی برخوردارند . اما برخی از آنها ناشی از تلفیق نابهنجار چند طرح می‌باشند . گونه‌های مختلفی از طرحهای تلفیقی را می‌توان نام برد مانند لچک و ترنج تلفیقی دسته گلی ، تلفیقی گل فرنگ ، تلفیقی هندسی و …


آنچه که شرح آنها رفت در واقع یک طبقه‌بندی ساده و قدیمی از طرحهای فرش ایران بود که هم اکنون نیز مورد استفاده بسیاری از طراحان و حتی کارشناسان فرش قرار می‌گیرد . عده‌ای تغییرات خاصی در این طبقه‌بندی به وجود آورده‌اند و تعداد این گروه را به 20 و حتی 25 گروه گسترش داده اند عده‌ای دیگر شیوة به اصطلاح علمی‌تری را در پیش گرفته‌اند و گروههای اصلی را به دو یا سه طرح اصلی تقسیم نموده‌اند . یک گروه را طرحهای الهام یافته از طبیعت دانسته‌اند و گروه دوم را طرحهایی می‌دانند که علت اصلی به وجود آمدن آنها خلاقیت هنری بوده ، به اصطلاح عامل خلق آنها بشر بوده است مانند طرحهای مشهور به ابنیه تاریخی ، طرحهای ذهنی عشایری ، طرحهایی که به نام شهرها شهرت یافته‌اند و طرحهای تلفیقی . سپس کلیه طرحهایی را که قبلاً نام برده شد در ذیل هریک از این دو گروه قرار می‌دهند . اما صرف نظر از نحوه‌ی تقسیم بندی ، اغلب اینان تحت تأثیر همان گروههای اصلی نام برده شده قرار داشته و هریک به شیوه‌ی دیگر سعی داشته‌اند همان طبقه‌بندی را قدیمی را به شکل جدیدی ارایه نمایند و به همین دلیل است که در نامگذاری طرحهای اصلی و گروههای فرعی هریک ، تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود .
ب
دون تردید ریشه‌یابی و بررسی دلایل تولد و گسترش و حتی تغییرات طرحهای فرش ایران ، چه از نظر فرم‌بندی و چه از نظر ریز نقشها و نگاره‌ها بهترین راه برای طبقه‌بندی و همچنین نام‌گذاری تمامی طرحهای فرش است . در این راستا تاکنون مطالعات معدودی توسط کارشناسان مختلف اعم از ایرانی و غیر ایرانی انجام یافته ، اما به دلایلی برخی از این مطالعات از نتایج قابل قبولی برخوردار نبوده‌اند عمده‌ی این مطالعات نیز توسط افراد غیر ایران انجام یافته که اصولاً با فرهنگ و تاریخ ایران زمین آشنایی چندان ندارند و لذا نتایج مطالعات آنها در بسیاری موارد به خطا رفته است . عده‌ای نیز که از دنباله روان نظریه‌ی منشأ ترکی و کلاً غیر ایرانی فرش هستند نیز در این راه به مطالعات و استنتاجاتی دست زده‌اند که به تمامی هویت واقعی طرحهای فرش ایران را سراسر مخدوش می‌سازد . چند سالی است که در مورد زادگان طرحهای فرش اظهار نظرهای عجیب دیگری نیز شنیده می‌شود . اکثر نظرات متوجه دو ایده اصلی است . یکی به نظریه «شرق به غرب» معروف است که برآن اساس الفبای اولیه طراحی به وسیله‌ی ترکمن‌های آسیای مرکزی به زنان ایرانی ، آناتولی و قفقاز انتقال یافته است عقیدة دوم در جهت مخالفت نظریه‌ی اول است . یعنی از «غرب به شرق» . براساس این عقیده ، طرح‌ها از آناتولی سرچشمه گرفته و به سرعت در سراسر شرق گسترش یافته‌اند براین اساس حتی گروهی از محققان که طرفدار نظریه‌ی منشأ ترکی فرش هستند ، در اصل و منشأ ترکی نقوش فرش و سایر دستبافها نظیر گلیم به مطالعات خاصی دست زده‌اند . آنها شروع مطالعات خود را از آثار دوران های بسیار دور انتخاب کرده‌اند تا به اصطلاح هیچ خدشه‌ای بر نظرات آنان وارد نگردد .

ادامه دارد ... .

جمع آوری شده توسط:
اسماعیل احتمالی
نظرات 6 + ارسال نظر
سید جواد حسینی دوشنبه 10 فروردین 1388 ساعت 18:45 http://rang84.blogfa.com

سلام...
به تازگی این وبلاگ رو ژیدا کردم، امیدوارم به نوشتن مطالبتون ادامه بدین

زهره یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 18:38

خیلی خوب
باز هم مطلب بذارید. خوشحال میشم.

خدا قوت

آرزو پنج‌شنبه 7 خرداد 1388 ساعت 11:23 http://pashminebaft.blogfa.com

آرزوی موفقت می کنم. امیدوارم وبلاگت از سر نو فعال بشود.

بهاره تیموری شنبه 23 خرداد 1388 ساعت 09:03

بسیار عالی بود

علی امیری چهارشنبه 28 مرداد 1388 ساعت 17:16 http://aliamiri.ir

سلام اسماعیل جان خوبی آقا موفق باشی

مونا ک. سه‌شنبه 11 اسفند 1388 ساعت 21:14

خیلی وبلاگ جالبی بود آقای احتمالی! من که خیلی استفاده کردم ولی ای کاش کنار این مطالب یه چندتا عکس هم می گذاشتید که فهمشون راحتتر بشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد