آرایش و نقش طبیعی
در قالیهای دو قرن پیش مشرق زمین-که موضوع
بررسی ما میباشد-دو مقوله را میتوانیم از یکدیگر تشخیص دهیم که عبارتند از قالیهایی
با نقش ملهم از طبیعت و قالیهایی که دارای نقوش هندسی هستند .
این تقسیم بندی به عناصری که در هریک از دو
مقوله وجود دارند و قطعاً در هر دو حالت همانند میباشند ، مثل عناصر گیاهی که
تقریباً به صورت تغییر شکل یافتهاش کم و بیش در تمام قالیهای مشرق زمین پیدا میشوند
، کمتر مربوط میگردد . درحالی که بیش از هرچیزی با میزان استلیزاسیون ، سلیقة
طبیعت گرایانه و مشاهده واقعیت ، که تمامی آنها شدیداً مشهود هستند ، در رابطه میباشد
.
نقش طبیعی ، ملهم از شاهکارهای ایرانی و ترکی
مربوط به قرنهای شانزدهم و هفتدهم میلادی است که از یک هنر تعلیم یافته و پالایش
شده نشأت میگیرد . این شاهکارها در کارگاههای درباری و توسط هنرمندان و نگارگران
فوقالعادهای فراهم میشده است . این هنرمندان و نگارگران با تزیین گل و بوتهای
و گیاهی اشکال را به چنان کمالی میرسانند که نظیر آنها را در هیچ جای دیگر نمیتوان
بازیافت .
در روی تمام سطح قالی و دریک غنای کامل از
تنوع رنگ گسترش پیچیده و انباشتهای از گیاهان را ملاحظه میکنیم که جزیئات آنها
عبارتست از گلها و برگهایی با عالیترن ظرافتها و برگهای درخت خرما و نقوش
ملهم از گل سرخ ، پیچکها و شاخههایی که به صورت اسلیمی در روی فرش پخش شدهاند .
این تزیین گوناگون ، جزیی ترین مکان قالی زمینه را که به صورت ترنجهایی به اشکال
مختلف است پر میکند (ترنجها معمولاً به شکل کاملاً گرد و یا گردی که به... .
این تزیین گوناگون ، جزیی ترین مکان قالی زمینه را که به صورت ترنجهایی به اشکال
مختلف است پر میکند (ترنجها معمولاً به شکل کاملاً گرد و یا گردی که به
چند قطعه
تقسیم شده است : بیضی ، ستاره، شش ضلعی ، آویزدار و غیره هستند) و یا اینکه
بازی و
آرایشی از برگهاست که با نظم خاصی کنار هم گذاشته شدهاند . اگر این
برگها در یک
چارچوب ظاهر شوند ، میتوانند یک نقش فیگوراتیو و یا اینکه یک نقش زیبای
خطاطی ،
با ترکیبهای شعری یا کتیبههای خطی مذهبی باشد . به این مجموعه نقشهای
تزئینی میتوانیم
نقشی را اضافه کنیم که دارای منشأ چینی است-به نام ، «چی-Tchi»
-ابری به شکل نوار یا گلوله ، نمادی از آسمان ، «تیین Tien»
عالیترین امپراطور مذهب کنفوسیوس است . این نقش در سایه هجوم مغولها
متدوال گردید
و گسترش یافت . هنرمندی ، هنر ترک و هنر ایرانی ، با موفقیت تمام این نقش
را در
محصولات بعدی قالی خودشان اقتباس کردند . این نقش فقط به عنوان یک عنصر
تزئینی در
این هنرها به کار رفته است و لذا دارای هیچ نوع نشانه نمادین نمیباشد .
هنگامی که گرایشهای یأجوج مأجوجی و
گریزهای
قابل اغماض از فرامین مذهبی خود را تحمیل کرده بود و برخلاف نص قرآن ،
نگارگری از
وجود انسانی را در قالب انسانهای همراه با حیوانات مجاز دانسته بود ،
ایرانیان به
دلایل مذهبی دارای بیشترین امکانات برای نقش آفرینی و مصور نمودن و تزئین
قالیها
بودهاند . در قالیهای ایرانی ، متداولترین تصویرها مربوط به سوارکاران و
حیوانات میشود یعنی صحنههایی از شکار و یا نبرد بین جانوران وحشی . در
کنار این
تصاویر واقعی ، تصاویر دیگری را نیز میبینیم وهمی و غیرقابل تصور میباشند
و به
حوزه اسطوره شناسی تعلق مییابند (در این مورد مراجعه شود به آثار قدیمی
ایرانی ،
آثار هندی یا قفقازی که در آنها فرشتههای بالدار ، تعدادی اژدها که با
سیمرغهای
افسانهای میجنگیدند ، «وق-وق» یا درخت سخنگو که شاخههای آن به سر
حیوانات ختم
میشود و گاهی نیز این درخت بدون تنه و به شکل پیچ و خمهای اسلیمی مرکب از
گیاهان
نشان داده میشود . همچنین مراجعه شود به بعضی از حیوانات عجیب ترکیبی که
ظاهراً
از تصورات شدید ذهنی ژروم بوش (Jerom Bosch) نشأت میگیرد) .
معذالک خود تمام این موضوعات نیز فقط به عنوان یک نقش تزئینی مطرح هستند و
اینکه
نشانی از موضوع خاص داشته باشند در نقوش تزئینی قالیها گنجانده شدهاند .
این نقشها
نمایانگر توجه و اشتغال خاطر دائمی به عملی هستند که این عمل قبلاً به صورت
مجموعهای
در چهارچوب هنرها مورد آزمایش قرار گرفته است و تمام هنر اسلامی عمیقاً
متأثر از
آن است .
کلیه این نقوش و
تزئینات ، که میتوانیم آنها
را هم درباری و هم طبیعت گرایانه بنامیم ، با وجود انحطاط سبک و تکرارهای
اردای و
از روی هوس پیدرپی و خسته کننده ، پس از گذشت قرنها باقی مانده و هنوز هم
به طور
گستردهای در فرشهای ایرانی به صورت جدیدتر ، در فرشهای ترک ، خود را
نشان میدهند
.
|