مقدمه ای بر نقوش فرش ایران و نگارههای تزیینی آن
نقوش فرش ایران و نگارههای
تزیینی آن و از همه مهمتر مفاهیم بنیادی و شاید هم راز آمیز آنها ، از جمله مباحث
تخصصی فرش ایران میباشد که در طی چند دههی اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است
.
در خصوص طبقه بندی صحیح و اصولی
فرش ایران و همچنین مبانی بنیادی آن تا چند سال اخیر کار چندانی صورت نگرفته بود ،
اما بتدریج مطالعات انجام شده به ویژه توسط کارشناسان و محققین ایرانی که متأسفانه
هنوز از طرفداران زیادی برخوردار نیست ، میرود تا دنیای جدیدی را از طبقه بندی
علمی-هنری طرحهای فرش ایران را ارایه دهد . از برکت بسیاری از این مطالعات در برخی
موارد رموز پردازی و نمادگرایی نقوش فرش ایران نیز آشکار گشته و نتایج حاصله افزون
بر سایر دلایل ، برارزشهای هنری فرش ایرانی افزوده است . قبل از پرداختن به مباحث
جدیدی که در طی سالهای اخیر برای طبقهبندی فرشهای ایران مورد توجه قرار گرفته و
همچنین مروری بر نظریات کارشناسان غربی در مورد نقشههای فرش ایران ، به معرفی یک
طبقهبندی قدیمی از طرحهای فرش ایران میپردازیم که بیش از دو دهه از عمر آن میگذرد
و میتوان گفت امروزه مورد توجه و استفاده اغلب طراحان و تولیدکنندگان فرش قرار
گرفته و در مدارس و دانشگاهها نیز بعنوان طبقهبندی اصلی طرحهای فرش ایران معرفی
میگردد . در این طبقهبندی بدون توجه به دلایل شکلگیری و پیدایش طرحها و نقشها
و حتی ریز نقشهای مورد استفاده در فرش ، فقط با توجه به نوع آرایهها و تزیینات
طرح و همچنین اشکال تقلیدی به کار رفته و حتی با توجه به نوع تقسیمبندی متن فرش و
جای گیری اشکال و تصاویر در آنها به دستهبندی طرحهای فرش ایران پرداختهاند و سپس
با قیاس کلیهی طرحهای سایر فرشها و توجه به وجوه مشترک طرح در هر فرش با طبقهبندی
مذکور ، به اصطلاح تمامی طرحهای فرش ایران را در این فهرست گنجانیدهاند . در این
جا با این طبقهبندی آشنا میشویم . براساس این طبقهبندی کلیه طرحهای فرش ایران
به 19 گروه اصلی طبقهبندی و هریک نیز به چند شاخهی کوچکتر تقسیم میگردند .
نوشته شده توسط اسماعیل احتمالی
|