وبلاگ تخصصی فرش دست بافت

فرش،اتاق فکر فرش،مقاله و...( هرگونه کپی برداری بدون ذکر نویسنده و نام وبلاگ پیگردقانونی ندارد . لطفا منبع را ذکر کنید )

وبلاگ تخصصی فرش دست بافت

فرش،اتاق فکر فرش،مقاله و...( هرگونه کپی برداری بدون ذکر نویسنده و نام وبلاگ پیگردقانونی ندارد . لطفا منبع را ذکر کنید )

شنیدنیها

      بزرگترین موزه فرش کشور

بزرگترین موزه فرش کشور در تبریز به بهره برداری می رسد.رئیس اداره میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: این موزه با زیربنای ده هزار مترمربع در جنب مسجد کبود و مجتمع تجاری ابریشم تبریز ایجاد خواهد شد.

رضا عبادی ، اعتبار پیش بینی شده برای تکمیل و بهره برداری از آن را که از محل اعتبارات ملی تامین خواهد شد، 80 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این طرح مستقیما از سوی میراث فرهنگی کشور نظارت شده و مراحل تکمیلی خود را طی خواهد کرد.

به گفته وی ، همچنین نصب پلانتاریوم در محوطه موزه نجوم شهرستان مراغه در این استان نیز در نیمه اول امسال به ارزش 12 میلیارد ریال به پیمانکار واگذار خواهد شد. به گزارش ایرنا، علاوه براین عملیات اجرایی 16 محوطه سیاحتی و گردشگری با همکاری بخش خصوصی اردیبهشت امسال آغاز شده است و انتظارمی رود همه آنها تا پایان سال جاری به بهره برداری برسند.

   اعتقاد بربرها درمورد نقوش

قبایل شمال آفریقا (بربر ها) اعتقاد دارند که

خواص اسرار آمیز و مصون دارنده‌ منسوجات‌شان مهم‌تر از مصارف گوناگون و کیفیت‌های تزیینی آن است . این قبایل از بقایای نادر فرهنگ‌های جان‌دار گرا هستند که در آفریقا باقی مانده‌اند ، دنیای بربر ها ، عالمی که خورشید ، ماه ، ستاره ، گیاهان و حیوانات برآن حکم فر ماست را ، جزیی از زبان هنری خویش گرفته‌اند . 

این نقش و نگاره‌ها دارای سه نوع کارآیی‌اند :

- باورهای خانوادگی و قبیله‌ای.

- طلسم‌هایی برای دفع چشم زخم و بخت‌گشایی .

- آگاهی‌های زیبا شناختی بافنده .

یکی از رایجترین نقش‌ها برای دفع چشم زخم ترنج قرمز رنگ مرکز دست باف است که معمولاً بر خرقه و یا عبا نیز بافته می‌شود ، با خطوطی به رنگ سرمه‌ای ، که تمرکز نیرو را در طلسم نشان می‌دهد . در تمام مراحل بافندگی ، از ریسندگی تا پرداخت‌های نهایی، آگاهی نسبت به دنیای ارواح حکم فر ماست و نقش‌هایی برای دفع شیاطین بر ابزار آلاتی چون شانه‌ها و دوک‌های نخ ریسی حکاکی می‌شود . بربر ها معتقدند دست بافتی که صحیح بافته شود می‌تواند بافنده ، خانواده‌اش و حتی خود دست بافت را در مقابل عوامل گوناگون مصون دارد .

نظرات 1 + ارسال نظر
شیدا شنبه 30 شهریور 1387 ساعت 21:21

سلام

شهادت مولای عاطفه رو تسلیت میگم

مطلب جالبی بود

با تشکر

سلام دوست گرامی
با تشکر از نظر شما نسبت به newcarpet.blogsky.com

احتمالی مدیر وبلاگ تخصصی فرش دستبافت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد